Normaal gesproken spaart u zelf voor de kosten van uw verhuizing. Ook als u een laag inkomen heeft, zoals een uitkering. Alleen in speciale situaties kunt u daar misschien bijzondere bijstand voor krijgen. Daarvoor moet u wel aan de voorwaarden voor bijzondere bijstand voldoen.
Verhuist u naar een andere gemeente?
Dan vraagt u de bijzondere bijstand aan in de gemeente waar u nu nog woont.
Regels van Gemeente Leudal
In principe verstrekt de gemeente geen bijzondere bijstand voor verhuiskosten. De gemeente gaat er vanuit dat u deze kosten uit uw inkomen kunt betalen door te sparen of door gespreide betaling achteraf.
Uitzondering
De gemeente kan bijzondere bijstand voor deze kosten verstrekken als er sprake is van bijzondere omstandigheden. De volgende situatie kunnen als bijzondere omstandigheid worden aangemerkt:
- Er is een medische noodzaak voor het maken van de kosten
- U bent verplicht om te verhuizen naar een woning die minder duur is
- U verhuist vrijwillig naar een woning waar u huurtoeslag voor kunt ontvangen
Als u verhuist vanwege een van bovenstaande redenen, kan de gemeente ook bijzondere bijstand verstrekken voor eventuele tijdelijke dubbele huur.
Hoogte en vorm
De hoogte van de bijzondere bijstand wordt vastgesteld aan de hand van richtprijzen. De vorm van de bijzondere bijstand is in principe borgtocht. Als dat niet mogelijk is in de vorm van een geldlening. Alleen in zeer bijzondere situaties kan bijstand om niet verstrekt worden. Uw eventuele draagkracht wordt in mindering gebracht op uw vergoeding.
Verplichtingen
De gemeente kan u verplichten om:
- De bijstand ook daadwerkelijk te besteden aan de verhuiskosten
- Betalingsbewijzen te overleggen
Laatst bijgewerkt op 29-06-2009